Nasze prace.

By M@lgosia on Marzec 2, 2019 in with Brak komentarzy

Aktywność twórcza dzieci – w pedagogice i psychologii każda spontaniczna czynność dziecka, w trakcie której tworzy ono a nie odtwarza. Wynikiem może być konkretna rzecz (jak wieża z klocków czy takie wspaniałe prace jak w naszej galerii) lub wniosek jaki dziecko wyciągnęło z wykonywania tej czynności (np. klocki trzeba ustawiać starannie). Aktywność twórcza jest przejawem rozwoju u dzieci.

Impulsem aktywności twórczej dziecka jest dążenie do samorealizacji, odkrywania siebie i potrzeby radzenia sobie.  Stymulując aktywność twórczą pozwala się dziecku na twórcze myślenie i działanie, czyli dwa najskuteczniejsze sposoby nauki.

„Dziecko w sposób naturalny jest twórcą.(…) U dziecka, podobnie jak u człowieka dorosłego, umysł przejawia się swobodnie i wielokierunkowo, zawsze w jakiś sposób, z wyjątkiem sytuacji, gdy człowiek dorosły niszczy go w swym dążeniu do podporządkowania sobie wszystkiego”[2] W momencie gdy aktywność twórcza jest nie tylko nie pobudzana, ale wręcz tłumiona wygasza się w dziecku możliwości twórcze i zmniejsza jego szansę na wszechstronny prawidłowy rozwój.

Niezwykle ważną rolę w wyrażaniu aktywności twórczej pełni ekspresja. Jest ona naturalnym przejawem aktywności psychicznej i sposobem wyrażania siebie.

Bez twórczych dorosłych nie ma twórczych dzieci. Świadomość jak ogromną rolę aktywność twórcza pełni w rozwoju dzieci powinna być punktem wyjścia do pracy z nimi dla każdego pedagoga, rodzica czy opiekuna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

top
Miejskie Przedszkole nr 15 w Oświęcimiu